Luin viikonloppuna eräästä naistenlehdestä erilaisia vinkkejä parisuhteen hoitamiseen. Oli lohduttavaa huomata, että mikään niistä ehdotetuista jutuista ei olisi onnistunut minun ja Xn kohdalla. Lohdutti siinä mielessä, että en olisi ikinä tullut olemaan onnellinen Xn kanssa hänen toimintatapansa ollessa sellainen kuin se oli.

Esimerkiksi, lehdessä ehdotettiin, että molemmat tekisivät listan erilaisista pienistä arkipäivän asioista, joita toivoo toiselta. Olkoon se sitten vaikka sellainen, että toivoo toisen keittävän aamukahvit sunnuntaisin. Tällä tavalla toinen saa tietoonsa ihan konkreettisia juttuja siitä, millä voi ilahduttaa toista osapuolta ja osoittaa rakkauttaan ja välittämistään. Meidän kohdallamme X ei olisi ensinnäkään ikinä suostunut tekemään moista listaa, koska häntä ei olisi aina huvittanut sitä noudattaa (kyllä, tällainen selitys on hänen suustaan kuultu, kun on yritetty tehdä kompromisseja ja ehdotuksia esimerkiksi kotitöiden hoitamisesta). Lisäksi monesti hänen antamansa selitys oli se, että hänellä ei ole mitään velvollisuutta tehdä minun hyväkseni yhtään mitään palveluksia. Tämä olisi myös ollut hyvin todennäköinen vastaus, jos olisin yrittänyt tehdä hänen kanssaan moista listaa.

Mielestäni X ei osannut meidän jutussamme ollenkaan ottaa huomioon toista ihmistä. Hän meni koko ajan omilla ehdoillaan eikä suostunut kompromisseihin. Minulle jäi oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: joko tehdään asiat hänen tavallaan tai sitten saan lähteä. Tuntuu jälkeenpäin hassulta, että suostuin tuollaiseen enkä tosiaan lähtenyt. En pistänyt vastaan (tai pistin minä varsinkin suhteen alkuaikoina, mutta siitä seurasi aina tosi isoja kriisejä ja erolla uhkailua). Mietin, minkälaisena suhteemme näyttäytyi sellaisille, jotka huomasivat tuon asetelman.

Tuo erolla uhkailu oli myöskin arkipäivää suhteessamme. Jos joku lukija sitä harrastaa omassa suhteessaan, tuntekoon nyt piston sydämessään: se on todella epäkunnioittavaa ja toisen henkistä alistamista. Se ei lähennä toista sinuun - päinvastoin se vie henkisesti kauemmaksi.

X on uhannut erolla mm. silloin, kun olin aloittamassa lääkitystä, jota hän vastusti. Lääkärit ja minä itse olimme sitä mieltä, että tarvitsen lääkityksen. X ilmoitti, että jos aloitan sen, tulee ero (Aloitin lääkityksen sitten Xltä salaa; koin että minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa, koska erota en ainakaan halunnut. Tosin olisin arvostanut paljon enemmän sitä, että X olisi antanut minun itse päättää omaa terveyttäni koskevista asioista). Toinen esimerkki voisi olla se, kun hain Xää kerran yhdestä saunaillasta pois: olin juuri herännyt, kauheissa vaatteissa ja tukka takussa odottamassa autossa. Kun ilmoitin, että olen pihassa, X päätti, että tulenkin sisälle saunapaikkaan, jossa oli paljon porukkaa. En halunnut em. syistä. X ilmoitti tuolloin, että jos en tule, siitä seuraa ero. Menin.

Tuo viimeisin juttu on harmittanut tosi paljon jälkikäteen ja olen sitä miettinyt sekä toimintaani katunut. Minun olisi pitänyt siltä istumalta lähteä autolla takaisin kotiin ja jättää X sinne keskenään machoilemaan itsensä kanssa. Myös Xn paras ystävä on ottanut tapausta monta kertaa esille kanssani ja halunnut puhua siitä, miten silloin ei kaikki asiat oikein menneet niin kuin olisi pitänyt. En jaksa mennä tässä yksityiskohtiin, mutta asia oli todellisuudessa  paljon monimutkaisempi ja X sai vedettyä samaan sotkuun kaikki paikallaolijat mukaan. Jokainen taatusti tiesi, että hänen avokkinsa ei meinannut suostua hänen tahtoonsa, mutta hän on sen verran Mies, että saa kyllä naisen tekemään niin kuin haluaa.

Muitakin vastaavia tilanteita matkan varrella on ollut. En jaksa ainakaan tällä kerralla kaikkia kirjoitella, koska niistä tulee paha mieli. Toisaalta ne lohduttavat tällä hetkellä, kun olen kateellinen Xlle hänen onnestaan. Tajuan, että olen ehkä turhaan kateellinen. Jos X ei muuta toimintatapojaan hän vie kaikkien naistensa mielenterveyden pidemmän päälle tai sitten hänen pitää ottaa joku alhaisella älykkyysosamäärällä varustettu tyyppi, jota hän taas ei itse kestä. En tiedä onko X oppinut suhteestamme mitään. Mutta kuten ennenkin olen todennut, kaikki riippuu myös persoonallisuuksista. Eli voihan olla, että olimme kerta kaikkiaan Xn kanssa toisillemme vain vääränlaiset persoonat.