Vähän vajaa vuosi sitten listasin Fisherin erokirjan kuutioita ja omia ajatuksiani eri otsikoista. Kokeilinpa ihan piruuttani tehdä saman homman uudestaan. Jos vertailu kiinnostaa, edelliset ajatukseni voi lukea täältä.

KIELTÄMINEN – Olen hyväksynyt sen, että ero on tapahtunut ja se on pysyvä olotila. Olen myös todennut, että tapahtunut on ollut loppujen lopuksi pelkästään positiivinen asia.

PELKO – Tulevaisuus ei pelota, päinvastoin. Mielestäni tulevaisuudella on minulle ainoastaan positiivisia asioita tarjottavanaan. En pelkää olla yksin enkä pelkää, että jäisin yksin jonkun ongelman kanssa. Kuitenkin, loppujen lopuksi se on aika pitkälle itsestä kiinni jääkö yksin vai ei (tarkoitan siis, että apua voi aina pyytää ja yleensä ihmiset auttavat mielellään). Xää pelkään ehkä jonkin verran. Tai pelkään sitä, mitä kaikkea hän voikaan keksiä, jos suututan hänet jotenkin. Toisaalta, miten onnistuisin suututtamaan hänet? En tiedä. Ja tämäkin pelko tuli mieleen syvältä kaivamalla, se ei siis ole aktiivisesti mielessä.

SELVIYTYMINEN – Toisten ihmisten liiallisessa miellyttämisessä on vielä tekemistä, mutta mielestäni se asia ei varsinaisesti liity eroon, vaan mahdolliseen tulevaan suhteeseeni ja muuhun elämään.

YKSINÄISYYS – Eipä ole ongelmia. Nautin yksinolosta (mikä on varsin kummallista), välillä ehkä liikaakin. Tällä hetkellä en kaipaa mitään erityishuomiota keneltäkään (vrt. rakkaussuhde).

YSTÄVYYS – Minä en menettänyt erossa itselleni tärkeitä ihmisiä/ystäviä. Xn perheenjäsenet ovat edelleen ystäviäni ja heidän kanssaan oleminen on nykyään erittäin helppoa – vaikka puhe aina kääntyykin välillä Xään ja Ruohoon. Monet omista ystävistäni tuntuvat entistä läheisemmiltä ja usean kanssa olenkin enemmän tekemisissä nykyään. Minulla on myös jo sellaisia ystäviä, jotka eivät ole koskaan tavanneet Xää eikä minua ollessani hänen kanssaan eli olen ystävystynyt heidän kanssaan eron jälkeen.

SYYLLISYYS/HYLKÄÄMINEN – Ehkä välillä vielä vähän marttyroin sillä, mitä olen kokenut. Siitä haluaisin päästä eroon. On niin helppo vedota: "mutta kun mulla oli se rankka erokin tässä, niin…"

SURU – Kyllä tämä suhde on aika tehokkaasti surtu jo loppuun. Tuntuu, että surtavaa ei ole enää edes jäljellä.

VIHA – Ajoittain ja hyvin pienesti saatan tuntea vihaa Xää tai itseäni kohtaan. Tunne menee kuitenkin nopeasti ohi. En ole huolissani.

IRROTTAUTUMINEN – Mielestäni olen pystynyt irrottautumaan Xstä täydellisesti. En kaipaa häntä enää elämääni ja minulle on oikeastaan aika yhdentekevää, mitä hänelle tapahtuu. Hmm… tai enpä tiedä. Rupesin tässä juuri ajattelemaan, mitä tekisin, jos vaikka kuulisin Ruohon odottavan lasta tai heidän suunnittelevan naimisiinmenoa. Voisi olla aika kova paikka. Mutta uskon, että mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vähemmän tuollaisetkaan asiat hetkauttavat suuntaan tai toiseen.

ITSETUNTO – Hurjan paljon parempi mitä Xn kanssa ollessa tai heti eron jälkeen. Työstämistä tässäkin asiassa vielä on, mutta mielestäni ne asiat eivät liityy enää eroon.

MUUTOS – Olen ymmärtänyt sen, miksi suhde päättyi ja olen yleensä sinut asian kanssa. Yleensä siksi, koska välillä tulee noin sadasosasekunnin mittaisia hetkiä, jolloin vihaan itseäni ja tekemisiäni suhteessamme yli kaiken. Minulla on vielä tallessa joitain keskusteluja yms. papereita erovaiheeseen liittyen. En koskaan katso niitä, mutta voisin oikeastaan hankkiutua niistä eroon. Se olisi ehkä seuraava tavoite. Olen yrittänyt säästää niitä "heikkoja" hetkiä varten: jos minulle tuleekin sellainen olo, että haluan Xn takaisin. No, eipä ole tullut. Kai niin olisi jo tapahtunut, jos sellaista olisi tapahtuakseen?

AVOIMUUS – Ei ole ollut itselleni koskaan ongelma. Minulla on ympärilläni myös ihmisiä, jotka sallivat sen.

RAKKAUS – Tykkään itsestäni enemmän kuin aikoihin ja luulen, että joku muukin voisi vielä joskus tykätä.

LUOTTAMUS – Kaikki miehet eivät ole sikoja, edelleenkään.

SUHTEET – Enpä tarvinnut laastarisuhdetta päästäkseni irti tästä suhteesta – ja olen ylpeä siitä! (Tarkoitus ei ole tuomita sellaisia, jotka ovat tähän turvautuneet. Kukin tyylillään. Luulen kuitenkin, että minut tällainen suhde olisi hajottanut vähintään yhtä pahasti kuin ero Xstä.)

SEKSUAALISUUS – Juu, ei ongelmia sillä saralla ;).

SINKKUUS – Loppujen lopuksi aika kivaa. Siihenkin täytyy kyllä totuttautua aikansa, ennen kuin näin voi todeta. Itselläni kesti vuoden verran, ennen kuin sinkkuus alkoi todella tuntua mukavalta. Nyt jo vähän pelottaa, että alkaako tämä tuntua jopa liian mukavalta.

(ELÄMÄN) TARKOITUS – Tulevaisuus on positiivinen juttu!

VAPAUS – Hmm. En ole ehkä valmis aloittamaan vielä uutta suhdetta. Mutta onneksi vapauteni on valita myös sinkkuus! Vapaus olla oma itsensä vaatii myös ehkä hieman vielä työstöä, mutta ei sekään liity enää eroon.

SUMMA SUMMARUM: Työstettävää löytyi vielä kohdista syyllisyys/hylkääminen, irrottautuminen ja muutos. Noista keskimmäiseen luulen, että ainoa lääke on aika. Kahden muun kohdalla voin itse tehdä jotain. Eikä sitten muuta kuin hihat heilumaan.