Mies,

olen nyt poissa, kuten toivoitkin. Sinun ei tarvitse enää huolehtia asumiskuvioistani, olen hoitanut ne itse. Toivottavasti ymmärrät, että minun oli helpompi lähteä näin – ilman hyvästejä. Olisin kylläkin toivonut tälle suhteelle hyvin erilaista loppua. Sellaista, jossa toista sekä yhdessä sovittuja asioita olisi kunnioitettu ja niistä olisi pidetty kiinni loppuun asti. Toisin kävi, mutta aina ei voi voittaa.

Asunto on käsittääkseni tyhjänä tavaroistani, niin kuin sopimuksessamme luki. Päätin sitenkin jättää osan kalusteista Sinulle, jotka ilmoitin alun perin ottavani mukaan. Jos et tarvitse niitä, voit hävittää ne. Jos löydät jostain vielä selkeästi minulle kuuluvaa tavaraa, toivoisin, että voisit ottaa yhteyttä ja palauttaa ne minulle. Minä teen samoin, jos muuttolaatikoihin on eksynyt vahingossa Sinun tavaraasi.

Tällä hetkellä olen pettynyt ja vihainenkin Sinulle aika monesta asiasta ja teosta, jota olet minua kohtaan viimeisinä kuukausina tehnyt. Ensinnäkin olen pettynyt siitä, että Sinä sittenkin teit juuri päinvastoin kuin olin sinua aina vannottanut. Yritit salata minulta uuden suhteesi. Sinä kykenit katsomaan minua suoraan silmiin ja sanomaan, että et tapaa Ruohoa matkallasi. Et sanonut senkään jälkeen mitään, vaan minun täytyi itse kuunnella keskusteluasi hänen kanssaan. Minun täytyi saada asia selville niin julmalla tavalla. Olisin toivonut kuulevani asiasta rehellisesti Sinulta itseltäsi.

Olen todella pettynyt myös siitä, että olet perunut puheitasi niin paljon, etkä ole pitänyt kiinni sopimuksistamme. Esimerkiksi se, että et puhuisi Ruohon kanssa silloin, kun olen kotona: olet puhunut kuitenkin lähes joka yö. Olen lisäksi pöyristynyt ja järkyttynyt siitä, miten likaiseen peliin lähdit saadaksesi minut ulos tästä asunnosta. Ja siitä, että olit valmis jatkamaan sitä, vaikka asiat eivät olleetkaan niin yksinkertaisia lainopillisesti kuin annoit minun ymmärtää. En voinut kerta kaikkiaan, hurjimmissa kauhukuvissanikaan kuvitella, että Sinä voisit tehdä minulle noin pitkän, yhteisen menneisyytemme jälkeen.

Olet myös viivytellyt monien asioiden kanssa ja jättänyt hoitamatta niitä sovitussa ajassa. Esimerkiksi asuntoasiassa minä jouduin odottamaan vastaustasi kuusinkertaisen ajan siitä, mitä lupasit. Minä taas jouduin hoitamaan omat asuntoasiani loppujen lopuksi kuntoon käytännössä kahden viikon varoitusajalla. No toisaalta jotkut asiat tulivat myös hoidettua sovitussa ajassa, joten kiitos siitä.

Olen lisäksi järkyttynyt siitä, että olet ollut viemässä Ruohoa sukujuhliisi, silloin kun minä olisin saattanut asua vielä tässä asunnossa! Valehtelit minulle ajan, jonka hän on viettämässä Suomessa. Okei, suunnitelmien muutokset eivät loppujen lopuksi minulle kuulu, mutta silti asian kuuleminen muualta sattui hyvin paljon ja oli aikamoinen järkytys. Olisin mieluiten kuullut siitä Sinulta itseltäsi. Kerrankin rehellisesti ja avoimesti.

Olet selitellyt valheitasi ja salaamisiasi sillä, että et halua satuttaa toista. Olen sanonut Sinulle satoja kertoja, että minua satuttaa paljon enemmän se, että saan selville toisen valehdelleen kuin se, että minulle kerrotaan asiat avoimesti, suoraan ja rehellisesti, vaikka se sattuisi sillä hetkellä miten paljon. Olen ollut koko ajan sitä mieltä ja olen vieläkin. Olisin myös halunnut itseäni kohdeltavan tässä asiassa siten kuin itse toivoin enkä siten kuin sinä parhaaksi näit, varsinkin kun olen tuonut alusta asti kantani hyvin selkeästi esiin.

Sinun suustasi olen kuullut kauneimmat sanat, mitä kukaan on minulle koskaan sanonut – vastapainona kyllä myös kamalimmat. Kaikesta huolimatta olen Sinulle kiitollinen monista asioista, mitä olet elämääni tuonut ja erityisen kiitollinen olen ollut moninaisesta avustasi tässä erovaiheessa. Kaiken kaikkiaan lista kiitollisuuden aiheista olisi aika pitkä jos kaikki asiat kirjoittaisin, mutta tässä kuitenkin muutamia:

Olet opettanut minua syömään/maistamaan/valmistamaan paljon uusia ruokia/ruokalajeja.

Olet opettanut minulle paljon pääkaupunkiseudun kulttuuria ja sitä, miten täällä on tapana toimia. Olen sinun ansioistasi oppinut liikkumaan autolla paikasta toiseen suhteellisen kätevästi ja uskallan ajaa jopa Helsingin keskustassa.

Olet antanut minulle mahdollisuuden oppia tuntemaan espanjalaista kulttuuria ja elämää siellä monien yhteisten matkojemme aikana. Olet samalla opettanut minua myös nauttimaan välillä elämästä - vaikka rahaa menisikin hieman enemmän.

Olen oppinut avullasi käyttämään tietokonetta ja erilaisia ohjelmia tehokkaasti. Tiedän myös monien ohjelmien olemassaolosta ja asioista, mitä tietokoneiden käytössä kannattaa ottaa huomioon.

Olet opettanut minua sanomaan myös negatiivisia asioita kauniisti. Olet opettanut minua pyytämään kohteliaasti niin, että se kuulostaa myös toisesta kohteliaalta. Aikaisempi tapani pyytää oli töykeä, vaikka se ei ollut sellaiseksi tarkoitettukaan.

Eli tahdon kiittää sinua tästä kaikesta, ja paljosta muustakin, mitä en tähän erikseen listannut. Tämä noin viisi vuotta kestänyt vaihe ei unohdu elämästäni koskaan, se on osa sitä. Sinä olet osa sitä. Myös minä olen ja tulen olemaan myös aina osa sinun elämääsi, sinun historiaasi. Muistoissa. Joko hyvissä tai pahoissa - tai molemmissa.

Sopimuksemme mukaan palautan siis hallussani olevat asunnon avaimet Sinulle sen jälkeen, kun olet maksanut tililleni sovitun rahasumman.

Olen hyvin pahoillani siitä, että tässä kävi näin. Toivottavasti saavutat elämässäsi sen onnen, mitä olet hakemassa.

Terveisin

Minä