Tässä suunnitelmani kirjeestä, jonka aion jättää pöydälle, kun viimeinenkin tavarani on asunnosta kannettu ulos. Eihän tätä voinut ilman kyyneleitä kirjoittaa...

------------------------------

Mies,

olen nyt poissa, kuten toivoitkin. Olisin toivonut tälle suhteelle hyvin erilaista loppua. Sellaista, jossa toista sekä yhdessä sovittuja asioita olisi kunnioitettu ja niistä olisi pidetty kiinni loppuun asti. Toisin kävi, mutta aina ei voi voittaa.

Olen pettynyt ja vihainenkin Sinulle aika monesta asiasta ja teosta, jota olet minua kohtaan viimeisinä kuukausina tehnyt. Ensinnäkin olen pettynyt siitä, että Sinä sittenkin teit juuri päinvastoin kuin olin sinua aina vannottanut. Yritit salata minulta uuden suhteesi. Sinä kykenit katsomaan minua suoraan silmiin ja sanomaan, että et tapaa Ruohoa matkallasi. Et sanonut senkään jälkeen mitään, vaan minun täytyi itse kuunnella keskusteluasi hänen kanssaan. Minun täytyi saada asia selville niin julmalla tavalla. Omassa kodissani, keskellä yötä. Olisin toivonut kuulevani asiasta rehellisesti Sinulta itseltäsi.

Olen todella pettynyt myös siitä, että olet perunut puheitasi niin paljon, etkä ole pitänyt kiinni esimerkiksi asumisjärjestelysopimuksestamme. Olen pöyristynyt ja järkyttynyt siitä, miten likaiseen peliin lähdit saadaksesi minut ulos tästä asunnosta. En voinut kerta kaikkiaan, hurjimmissa kauhukuvissanikaan kuvitella, että Sinä voisit tehdä minulle noin pitkän, yhteisen menneisyytemme jälkeen.

Olet myös viivytellyt monien asioiden kanssa ja jättänyt hoitamatta niitä sovitussa ajassa. Esimerkiksi asuntoasiassa minä jouduin odottamaan vastaustasi kuusinkertaisen ajan siitä, mitä lupasit. Minä taas jouduin hoitamaan omat asuntoasiani loppujen lopuksi kuntoon kahden viikon varoitusajalla. Myös koneen asennus ja erilaiset tilausasiat eivät hoituneet siinä ajassa, missä lupasit.

Lisäksi olen järkyttynyt siitä, että olet ollut viemässä Ruohoa sukujuhliisi toukokuun lopussa, silloin kun minä olisin saattanut asua vielä tässä asunnossa! Valehtelit minulle ajan, jonka hän on viettämässä Suomessa tai sitten ajankohdan. Väitit, että et ole valmis hänen kanssaan lähtemään muualle, että saisin olla tässä ja etsiä itselleni rauhassa asuntoa. Mutta kuitenkin olisit sitten loppujen lopuksi tehnyt niin ja yritit antaa minun ymmärtää toisin. Valitettavasti en ymmärrä ollenkaan, miksi asiasta pitää vielä valehdella. Asian kuuleminen muualta sattui hyvin paljon. Olisin mieluiten kuullut siitä Sinulta itseltäsi. Kerrankin rehellisesti ja avoimesti.

Olet selitellyt valheitaasi ja salaamisiasi sillä, että et halua satuttaa toista. Olen sanonut Sinulle satoja kertoja, että minua satuttaa paljon enemmän se, että saan selville toisen epärehellisyyden kuin se, että minulle kerrotaan asiat avoimesti, suoraan ja rehellisesti, vaikka se sattuisi sillä hetkellä miten paljon. Olen ollut koko ajan sitä mieltä ja olen vieläkin. Olisin myös halunnut itseäni kohdeltavan siten kuin itse toivoin enkä siten kuin sinä parhaaksi näit.

Mutta, kaikesta huolimatta, olen Sinulle kiitollinen monista asioista, mitä olet elämääni tuonut. Lista olisi jopa aika pitkä jos kaikki asiat kirjoittaisin. Tässä muutamia:

Olet opettanut minua syömään/maistamaan paljon uusia ruokalajeja.

Olet opettanut minulle paljon pääkaupunkiseudun kulttuuria ja sitä, miten täällä on tapana toimia. Olen sinun ansioistasi oppinut liikkumaan autolla eri paikkoihin suhteellisen kätevästi ja uskallan ajaa jopa Helsingin keskustassa.

Olet antanut minulle mahdollisuuden oppia tuntemaan espanjalaista kulttuuria ja elämää siellä monien yhteisten matkojemme aikana. Olet samalla opettanut minua myös nauttimaan välillä elämästä - vaikka rahaa menisikin hieman enemmän.

Olen oppinut avullasi käyttämään tietokonetta ja erilaisia ohjelmia tehokkaasti. Tiedän myös monien ohjelmien olemassaolosta ja asioista, mitä tietokoneiden käytössä kannattaa ottaa huomioon.

Olet opettanut minua sanomaan myös negatiivisia asioita kauniisti. Olet opettanut minua pyytämään kohteliaasti niin, että se kuulostaa myös toisesta kohteliaalta. Aikaisempi tapani pyytää oli töykeä, vaikka se ei ollut sellaiseksi tarkoitettukaan.

Eli tahdon kiittää sinua tästä kaikesta ja paljosta muustakin, mitä en tähän erikseen listannut. Tämä noin viisi vuotta kestänyt vaihe ei unohdu elämästäni koskaan, se on osa sitä. Sinä olet osa sitä. Myös minä olen ja tulen olemaan myös aina osa sinun elämääsi, sinun historiaasi. Muistoissa. Joko hyvissä tai pahoissa - tai molemmissa.

Koska en ole saanut Sinulta vielä kaikkia tavaroita, joita olet luvannut minulle toimittaa, esitän toivomuksen, että toimittaisit ne minulle osoitteeseen [uusi osoitteeni]. Kun olen saanut kaikki sovitut tavarat, palautan sinulle asunnon ja auton avaimet, jotka ovat olleet käytössäni.

Olen hyvin pahoillani siitä, että tässä kävi näin. Toivottavasti saavutat elämässäsi sen onnen, mitä olet hakemassa.

Terveisin

Minä