Tämä korkeapaine ja sen jatkuminen huolestuttaa. Täytyy yrittää asettaa jalat jälleen tukevasti maan pinnalle, ettei ala menemään liian lujaa.

Olen hankkinut itselleni jo vähän aikaa sitten Bruce Fisherin (2004) kirjan Jälleenrakennus - kun suhteesi päättyy. Olen lukenut kirjaa eteenpäin hyvin hitaasti mutta kuitenkin varmasti. Kirjan alussa (s. 11-37) esitellään 19 jälleenrakennuskuutiota, jotka Fisherin mukaan jokaisen eroavan täytyy käydä läpi toipuakseen.

Listaan seuraavana jälleenrakennuskuutiot ja teen samalla kirjan yhden tehtävän, jossa minun pitää miettiä, mitkä kuutioista tarvitsevat vielä työstämistä. Kirjoitan työstämisajatukseni - jos sellaisia on - kuution otsikon perään. Kaikki kohdat eivät välttämättä aukea niille, jotka eivät tunne kirjaa. (Fisherillä on välillä vähän outoja pointteja.)

KIELTÄMINEN - Uskon vielä siihen, että X ja Ruoho eroavat ja X pyytää minua takaisin. Tällä tavalla kiellän toisaalta sen, että uskon suhteemme olevan lopullisesti ohi. Toisaalta en Xää takaisin ottaisi, haaveilen paremminkin tilanteesta, että voin sanoa hänelle suorat sanat. Onko tämä siis oikeasti kieltämistä vai kostoa?

PELKO - Pelkään, etten selviä yksin. Pelkään, etten saa apua keneltäkään, jos jotain sattuu. Tiedän - järjetöntä, mutta minkäs tunteilleen voi.

SELVIYTYMINEN - Pyrin selviytymään erilaisista tilanteista miellyttämällä liikaa muita ihmisiä.

YKSINÄISYYS - Eniten on pitänyt ja pitää vieläkin sopeutua siihen, että puhelin on hiljaa eikä kukaan "tärkein" kaipaa.

YSTÄVYYS

SYYLLISYYS/HYLKÄÄMINEN - Minä pidän Xää jättäjänä. Hylkäämisen tunne on vieläkin erittäin voimakas. Käännän asian niin, että X on se joka jätti ja vaihtoi minut Ruohoon. En pysty selittämään tätä eroa vielä kovin hyvin järkisyillä: meillä meni jo pitkään huonosti ja oikeasti itsekin halusin sitä - tai ainakin kuvittelin niin.

SURU - Ikävöin parisuhdetta ja sen hyviä puolia niin kuin olen moneen kertaan täälläkin todennut. Toisen lämpöä, läheisyyttä, kosketusta, turvaa. Suren, että minulla ei sitä tällä hetkellä ole.

VIHA - Tällä hetkellä laantunut ainakin muutamaksi päiväksi. Jos vihan tunteet tulevat yhtä voimakkaina takaisin mitä ne olivat vielä ennen juhannusta, tämä kohta tarvitsee todellakin työstämistä. Apukeinonani on esimerkiksi Xlle kirjeen kirjoittaminen ja sen jälkeen repiminen.

IRROTTAUTUMINEN - Minulla on  hampaankolossa aika paljon kaikenlaista, mikä koskee suhteemme päättymistä ja sitä, miten X minua kohteli. Toivon, että hän joutuu vielä joskus maistamaan omaa lääkettään. Minun täytyisi osata päästää irti ja hyväksyä se tosiasia, että en pääse näitä asioita enää koskaan käymään Xn kanssa läpi. Ja vaikka pääsisinkin, X ei ikinä kykenisi ymmärtämään minua tai näkemään itsessään ylipäätään mitään vikaa.

ITSETUNTO - On jo aika hyvällä mallilla verrattuna esimerkiksi maaliskuuhun, mutta tarvitsee vielä paljon työstämistä. Minun täytyy ensinnäkin oppia sanomaan ei ja yrittää olla miellyttämättä toisia liikaa. Minusta pidetään kaikesta huolimatta - minuna itsenäni.

MUUTOS

AVOIMUUS

RAKKAUS - Minun täytyy oppia rakastamaan ja arvostamaan enemmän itseäni. Jos en itsekään arvosta itseäni, miksi joku toinen arvostaisi?

LUOTTAMUS - Ihme kyllä, en ole menettänyt luottamustani vastakkaiseen sukupuoleen. Töitä minun täytyy tehdä asenteessani ystäviini: koen, että minulla on hyvin vahva ystävyysverkko, mutta silti en toisaalta kuitenkaan luota siihen, että se pelastaisi minut silloin kun olen heikoilla. Vaikka juurihan se on pelastanut! Olisiko taustalla tämä kuuluisa itseluottamus ja -arvostus sekä niiden puute...

SUHTEET

SEKSUAALISUUS - Miten voin tyydyttää seksuaaliset tarpeeni kuitenkaan satuttamatta ketään tai olematta parisuhteessa, saamatta tauteja, tuntematta oloani paskaksi jne.? Pitääkö minun elää vuosi "puutteessa", kunnes olen oikeasti valmis uuteen parisuhteeseen?

SINKKUUS - Olen täysin pihalla sinkkuilun säännöistä, vaikka itse asia ei minua kauhistutakaan. Osaan jopa nauttia siitä tällä hetkellä. Alan päästä pikku hiljalleen mukaan tähän suureen muutokseen, joka elämääni on tullut: uskollisuuden ja parisuhteen sijasta minulla on lupa katsoa, maistaa ja koskettaa ketä ja mitä haluan :). Jonkinlaisen sinkkukurssin kuitenkin tarvitsisin. Ellen sellaista saa, ehkä opin ennen pitkää kantapään kautta.

(ELÄMÄN) TARKOITUS

VAPAUS - En anna itselleni vapautta olla oma itseni.

Huhhuh, olipa vaikea tehtävä. Ja aika köyhä saldo: 19 kuutiosta 14 (n. 75 %) tarvitsee vielä työstämistä. No, jos erosta toipumiseen menee oikeastikin se vuosi, on tässä vielä reilusti aikaa. Ja jos olisin tehnyt tuon saman tehtävän heti eron jälkeen, olisi joka ikinen kuutio vaatinut työstämistä, ehkä ystävyys-kuutiota lukuunottamatta.

Otan mielelläni vastaan teidän palautettanne pohdinnoistani, sillä välttämättä itse ei aina osaa tarkastella tarpeeksi etäältä omaa elämääni ja tämän hetkistä tilannettani (Olenko osunut oikeaan? Olenko unohtanut jotain? Menikö jokin kohta täysin pieleen?).