Sain aivan ihanan sähköpostin eräältä ystävältäni, joka ei ollut vielä lukenut blogiini kirjoittamaani kirjettä. Tässä sama posti yhteiseen jakoon (hieman muokattuna, ettei kirjoittajaa tunnisteta). Kiitos sinulle ystäväni, joka tämän minulle lähetit. Itkin koko ajan sitä lukiessani, mutta koen sen täysin positiivisena asiana. Itkun tehtävä on purkaa patoutumia ja sitä kautta myös helpottaa oloa.

"Olen lukenut blogiasi ja siellä sun  alavireiset tuntemukset on saanut mut vähän huolestumaan.

Ymmärrän sun eron aihuttaman surun. Ero on  suuri elämän muutos ja siihen liittyy paljon erilaisia tuntemuksia. Sulla on vielä ollut erityisen paskamainen ero johtuen Xn valehteluista ja siitä ettei se oo välittänyt paskaakaan siitä miltä susta on tuntunut. :(
 
Sitä mä nyt lähinnä murehdin kun tunnut niin valtavasti syyllistävän erosta itseäsi ja vielä yrität rankaista siitä itseäs. Se ei oo mun mielestä oikein.
 
Ero ei todellakaan ollut yksin sun syy eikä mun mielestä edes puoliksi. Kyllä sun juttujen ja kertomusten (ja vähäisten omien kokemusten) mukaan X on ollut todella vaikea ihminen. Itsekäs, kiukutteleva kakara eikä se oo antanut sulle tilaa omana itsenäs. Ja tuo ettet oo tuntenut olevan tasa-arvoinen  ja arvostettu puolisona on todella nakertava tunne.
 
Mulla on siitä omakohtaisia kokemuksia. Olen tosi onnellinen siitä että pääsin aikanani eroon [nimi]. Yök,  mua oikein oksettaa ajatuskin siitä ihmisestä!
 
X ei todellakaan ansainnut sua. Muista se aina! Sillä on jokin luonnesairaus. Anteeksi nyt kun mä haukun näin kovin sanoin Xää mutta näin mä ajattelen. Ei ne Xn hyvätkään puolet voi riittää korvaamaan näitä sen heikkouksia. Niinku sä oot itse todennut sä et olis ikinä ollut Xn kanssa onnellinen, koska sä olisit joutunut elämään koko ajan hänen ehdoillaan. Ilman omaa tahtoasi.
 
Sun ei pidä tuntea huonoa omaatuntoa siitä että taas erosit. Se ettei suhde Xn kanssa onnistunut ei ole mikään häpeän aihe. Kaksi eroa on kuule todella vähän yhden ihmisen kohdalla. Xllä olis todella enemmän hävettävää, sehän on eronnut neljästi ja jonkun ajan päästä viidesti. Oon nimittäin täysin varma ettei tuo kestä edes niin kauaa kuin teidän suhde. Mutta se ei ole sun murhe. Anna itselles lupa nyt jatkaa omaa elämääsi äläkä liikaa mieti näitä kahta.
 
Usko pois, että kun keskityt itsees, hoidat itseäs, hellit ja kuuntelet itseäs, alat voimaan paljon paremmin. Sä et oo hävinny mitään, päin vastoin oot voittanut todella paljon. Oot saanut itsenäisen elämäsi takaisin. Oot päässyt tosta nilkistä eroon. Nyt vaan annat itsekin itsellesi itsearvostuksesi takaisin.
 
Kuluneet melkein viisi vuotta ei oo menneet hukkaan. Oot saanu paljon uusia kokemuksia ja oppinut uutta itsestäs ja elämästä. Ja tämä ero opettaa lisää. Mikä ei tapa, se vahvistaa.
 
Sä oot tässä voittaja. Meet eteenpäin elämässä ja jätät Xn kiertämään kehäänsä. Sillä ei ole nöyryyttä oppia koskaan virheistään. Eihän Herra Täydellisyys voi koskaan myöntää tehneensä virheitä. Ja niin kauan kun ei virheitään itselleen myönnä ei  pysty toimintaansa muuttamaan.
 
Ja muista että sulla on kaikki ovet auki. Nurkan takana voi jo odottaa uusi rakkaus! Sehän tulee yleensä silloin kun vähiten odottaa. Etkä ole yhtään epänormaali vaikket ketään heti kelpuutakaan vierees ja voi olla ihan hyväkin antaa ajan vielä kulua.
 
Nauti kaikista avoimista mahdollisuuksista. Voisin melkein kadehtia sua ja sun vapautta...
 
Pyydän sua viälä kuuntelemaan Samuli Edelmannin Oon yksin- biisin sanoja. Niistä ei voi saada ku positiivistä voimaa. :)
 
Haliterkuin Ystävä"
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
Tässä sanat biisistä, jota ystäväni tarkoitti:
 
Ne kulkivat aamulla mua torilla vastaan
ja koittivat olla niinkuin ei huomaisikaan.
Käsi kädessä, jalat ilmassa, kunnes mut kohtas.
Ei kuitenkaan kai tahtoneet loukata mua.
Mut ei ne tienneet ei päivääni pilanneet niin helpolla.
Eikä vieneet, ei saaneet ne pois tätä loistavaa tunnelmaa.

Oon yksin ja se tuntuu hyvältä.
Mä oon viisas.
Mun sydämel on kypärä.
Mä oon kaunis, vaikka itse sanonkin.
Ja voin paljon paremmin.

Soittivat ja kysyivät myisinkö sohvan.
Ja koska hakisin vinyylilevyni pois.
Ilmoittivat, että lähtevät lomalle Norjaan.
Ja koira tietenkin luonani olla vois.
Mut ei ne tienneet ei päivääni pilanneet niin helpolla.
Eikä vieneet, ei saaneet ne pois tätä loistavaa tunnelmaa.
 
Oon yksin ja se tuntuu hyvältä.
Mä oon viisas.
Mun sydämel on kypärä.
Mä oon kaunis, vaikka itse sanonkin.
Ja voin paljon paremmin.
 
~ Samuli Edelmann - Mun sydämellä on kypärä