Kauheasti on taas tapahtunut, että en oikein edes tiedä, kykenenkö laittamaan niitä mitenkään järkevään järjestykseen tähän, mutta yritän kuitenkin...

Olin vähän paniikissa siitä kirjeestä, jonka mies väitti tulleen avonaisena meille, mutta jonka sisään ei ollut muka katsonut. Ajattelin sitten, että jos se on kuitenkin sinne katsonut, niin minun täytyy käyttäytyä niin kuin ei uutta asuntoa tai osoitetta olisikaan. Ja tein kerrankin jotain fiksua: soitin samalle asianajajalle, jota mieheni oli konsultoinut, ennen kun laittoi ukaasit muuttamisestani. Asianajaja oli tosi mukava ja jaksoi selittää minulle asioita kärsivällisesti. Selvisikin sellainen juttu, että koska olen maksanut vastikkeen ja lainanlyhennyksen myös huhtikuulta - eli kuulta, jolloin en enää ole ollut asunnon omistaja, minut voidaan katsoa vuokralaiseksi, vaikka muuta sopimusta ei olisikaan olemassa kuin suullinen. Mies oli antanut tälle ihmiselle vähän puutteellisia tietoja, joten tietysti hän oli sitten miestäni ohjeistanut sen tiedon perusteella.

Mies siis oli sopinut tämän asianajajan kanssa, että minä voin myös soittaa hänelle. Aluksi en edes aikonut, koska olinhan muuttamassa tästä pois, mutta sitten päätin tuon adsl-liittymäjupakan jälkeen kuitenkin soittaa ja yrittää sillä tavalla hämätä miestä.

Asianajajan mielestä todennäköisempää olisi se, että oikeus olisi minun puolellani tässä kuin miehen. Eli käytännössä se tarkoittaisi sitä, että jos mies menisi vaihtamaan lukot asuntoomme, kävelisin poliisiasemalle, jolloin he antaisivat minulle virka-apua ja tulisivat murtamaan oven auki niin, että pääsisin asuntoon heti takaisin. Ja jos mies vaihtaisi taas lukot, menisin poliisille jne..

Soitin miehelle. Hän sanoi, että koska olen maksanut tämän kuun asumiskulut jo maaliskuussa ja lainanlyhennys ehti lähteä jo tililtä ennen asuntokauppoja, se viittaa siihen, että en ole vuokralainen. Sanoin, että ko. lainanlyhennys on palautettu miehelle (minulla oli vielä silloin tunnukset verkkopankkitilillemme, joten näin sen omin silmin) takaisin ja hän ei ole palauttanut minun osaani minulle, joten se taas viittaa siihen, että hän on hyväksynyt vuokrasuhteemme.

Mies kiihtyi täysin ja latasi kaiken mahdollisen päälleni. Hän ilmoitti toimivansa kaikesta huolimatta juuri niin kuin on sähköpostissaan "uhannut" eli hän vaihdattaa lukot asuntoomme, vaikka poliisi tulisikin saman tien ne murtamaan auki. Tällä hän viittasi taas siihen, että on hullua, jos MINÄ lähden tällaiseen likaiseen peliin häntä vastaan, kun hänhän ei ole tehnyt yhtään mitään. Sitten mies vielä paasasi, että kun hänen pitää jo keksiä Hänelle ja Ruoholle toukokuun loppuajaksikin jotain paikkaa missä olla, jos kerran olen tässä asunnossa ja se tulee kalliiksi jne jne.

Tartuin tietenkin heti tähän: "Ai Ruoho on täällä vielä toukokuun lopullakin? Sanoit mulle, että se on tulossa vaan kahdeksi viikoksi toukokuun alussa." Mies vastasi siihen, että hän ei ole koskaan sanonut minulle niin, vaan on puhunut alun perinkin useammasta kuukaudesta. Minulla tosin sattui juuri olemaan nenän edessä Messengerissä käymämme keskustelu, joten sain luetuksi suoraan miehelle siitä, että hän on ilmoittanut minulle Ruohon tulevan parin viikon lomalle. Miehellä meni jauhot suuhun. Hän väittää, että suunnitelmat ovat sittemmin muuttuneet.

Ruoho onkin siis päättänyt jäädä tänne useamman kuukauden ajaksi, koska saattaa päästä erään korkeakoulun haastatteluun kesän aikana. Ruoho on ostanut alunperinkin vain yhdensuuntaisen lentolipun - vaikka olikin tulossa aluksi vain kahden viikon lomalle.... Kun ihmettelin, miten Ruoholla nyt yhtäkkiä onkin kauhean paljon lomaa ja jos näin pitkä loma on kyseessä, mikseivät he voineet joustaa parilla viikolla siitä saapumisesta, että olisin ehtinyt kunnolla etsiä asunnon. Mies sanoi, että lentolippu oli tilattu jo aikoja sitten ja Ruoho on irtisanoutunut työpaikastaan, joten lomaa riittää.

Toivottavasti en ole ainoa, joka on täysin huvittunut näistä annetuista selityksistä. Mieshän oli jo neljä päivää sen jälkeen, kun oli erosta ilmoittanut minulle, sanonut eräälle ystävälleen Ruohon muuttavan hänen luokseen heti kun tämän yliopisto-opinnot loppuvat. Tiedän, että se päivä on 7.5. Ruoho tulee Suomeen n. 10. päivän tietämillä, on irtisanoutunut työpaikastaan vain sen takia, että joku mahdollinen haastattelu täällä olisi jne.

No, saa mies ainakin elätin itselleen, jos ei muuta. Ruoho ei opiskele eli ei saa tukia, Ruoho ei saa töitä, koska ei osaa Suomea. Miehellä on sikakalliit kulut asunnosta, lisäksi hänen pitäisi hankkia huonekaluja ja varmaan ylläpitää Ruohollekin ainakin aluksi jonkinlaista kuvaa siitä, että hänellä on rahaa. Kyllä minä tiedän, että jos mies viitsisi vähänkin tehdä töitä, hän tienaisi tosi paljon. Mutta kesä on tosin vähän hiljaisempaa aikaa ja ei kai nyt sitä ehdi paljon töihin, kun pitää olla Ruohon kanssa niin rakastunutta. Ja mies on oikeasti patalaiska mitä tulee työntekoon. Hän tekee vain jos on pakko tehdä.

No kuitenkin, kaiken tämän seurauksena mies oli valmis palauttamaan minulle sitten huhtikuun lainanlyhennysosuuden ja tavallaan mitätöimään tämän oikeuden todennäköisesti hyväksyvän vuokrasuhteen. Teimme kirjallisen sopimuksen, että mies maksaa minulle useamman sata euroa siitä, jos lähden tästä asunnosta tiettyyn päivämäärään (7.5.) mennessä.

Oli aika voitonriemuinen olo. Siis että silloin kun mies uhkaili tällä kirjeellä, minusta tuntui että tein miten päin vaan, mies selviytyy asiassa voittajana. Nyt tuntuu siltä, että sain vähän revanssia. Saan vähän hyötyä siitä, että minua on kohdeltu niin kuin on kohdeltu. Kivusta ja särystä edes pieni korvaus. Tämä sopimuksen teko viittaa myös siihen, että ei mies ollut oikeasti katsonut sinne kirjeen sisälle. Sieltähän olisi selvinnyt ihan selkeästi, että minulla on asunto 1.5. alkaen viimeistään ja osoitekin. Jos mies olisi tämän tiennyt, ei kai hän lähtisi makselemaan minulle kipurahoja siitä, että häivyn tästä ajoissa ennen Ruohon tuloa, koska olisin oikeasti häipynyt muutenkin?

Ai niin, viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä uutisena: asuntokaupat on tehty tänään. Olen nyt toisen kerran elämässäni asunnon omistaja ja hallitsen osakkeita 100 %-sesti. Ihan kivalle tuntuu :). Myyjä oli tosi mukava nainen ja kutsui minut heti tänään käymään, että saa esitellä kaikki jutut minulle omakätisesti, lisäksi jotkut naapurit ovat halunneet, että minut tullaan esittelemään heille :).