27.8.2007

Olen maininnut jo aiemmin, että Xn kautta ostamani digiboxi on rikki ja tarvitsee huoltoa. Se menisi takuuseen, jos minulla olisi kuitti. Laite on ollut käytössä alle puoli vuotta ja siinä on ollut lähes koko ajan jotain häikkää. Olen maksanut siitä Xlle n. 350 euroa. X ei kirjoittanut minulle kuittia. Kun pyysin sitä, hän sanoi, että riittää kun rekisteröin tuotteeni maahantuojan sivuilla, se käy kuitista. En jaksanut väittää vastaan. Toki myös oletin, että ei laitteeseen tule mitään vikaa takuuajan sisällä - niin kuin ei yleensä tulekaan. (Olen ostanut siis laitteen uutena Xn firmasta.)


Laitoin Xlle sähköpostia reilu viikko sitten. Hän ei vastannut. Laitoin uuden sähköpostin muutamaa päivää myöhemmin ja pyysin, että hän vastaisi postiini. Ei mitään. Kuten sanottu sekin, tiedän, että X lukee sähköpostinsa lähes reaaliajassa. Hän on varmasti saanut molemmat viestini. Puhuin jälkimmäisessä vastineessa narsismista. Tässä digiboxiasiassa X on tehnyt minut jälleen täysin riippuvaiseksi itsestään. Hänen vallastaan ja halustaan. On oikeasti aika uskomatonta, että hän vieläkin kykenee siihen, vaikka emme ole enää missään tekemisissä keskenämme. Enkä minä oikeasti haluaisi olla nytkään. Väkipakolla tämä yksipuolinen kommunikointi on hänen suuntaansa suoritettu.

Ajattelin ensin, että soitan Xlle viikon kuluttua ensimmäisen postin lähettämisestä. Kun viikko oli kulunut ja soittamisen aika tuli, en halunnutkaan soittaa. Ajatuskin hänen äänensä kuulemisesta ja vuorovaikutuksesta hänen kanssaan puhelimessa ahdisti ihan kauheasti. Sydän alkoi tykyttää ja olin varma, etten saisi yhtään järkevää lausetta aikaiseksi, vaan hermostuksissani sekoilisin ihan täysillä ja kuulostaisin todella typerältä jne. Pelkäsin myös, että hermostuisin hänelle heti. Lisäksi en halunnut kuulla enkä myöskään suoda hänelle sitä nautintoa, että hän saisi jälleen kerran ilmoittaa, että ei hänellä ole velvollisuutta tätä kuittia kirjoittaa ja minkäs teet kun et mitään hänen päätökselleen voi, hähhähhää. En siis soittanut. Päätin, että kokeilen kaikki muut keinot ensiksi läpi ja viimeisenä oljenkortenani vasta soitan hänelle. Jos on ihan pakko.

Laitoin maahantuojalle sähköpostia ja selitin heille tilanteen. Rehellisesti. Kerroin, että en valitettavasti saa kuittia ex-mieheltäni, koska tämä ei suostu kommunikoimaan kanssani ja voisivatko he tehdä poikkeuksen kohdallani ja ottaa laitteen huoltoon ilman kuittia. Seuraavana suunnitelmissani on pyytää kuittia Xn äidiltä, joka hoitaa Xn lisäksi firman raha- ja kuittiasioita.

3.9.2007

Xstä ja maahantuojasta ei ollut kuulunut vieläkään mitään. Tai niinhän minä luulin. Yhtäkkiä havaitsin Xn nimen roskaposteissani. Hän oli kuin olikin vastannut minulle muutama päivä sitten ja vielä ihan asiallisesti. Jostain syystä hänen postinsa oli mennyt roskapostikansioon. Olin hyvin yllättynyt siitä, että sain häneltä postia. Tai... näin jälkeenpäin ajatellen maalailin suotta piruja seinille, koska kyllä X on edellisten exiensä kanssakin kyennyt järkevään kanssakäymiseen suhteen päättymisen jälkeen, miksi ei siis myös minun kanssani? Minä se oletin, että minä en ole Xlle edes sen arvoinen, että hän voisi minua kohdella kuin ihmistä. (Itsetunto kohdillaan, tiedän...)

Saamani vastaus oli siis asiallinen. X lupasi hoitaa asian ja lisäksi tarjosi minulle vielä vanhoja tiedostoja yhdeltä koneelta. Kysyi haluanko niistä jotain, hän voisi kaivaa niitä minulle. Ihmeellistä.

Tuli jotenkin niin hyvä mieli siitä, että sain asiallisen vastauksen. Salilla - en tiedä oliko itsensä rääkkääminen osasyynä asiaan - purskahdin yhtäkkiä itkuun kesken spinningtunnin. Ihan vaan sen takia, että sain Xltä sellaista kohtelua, mitä toivoinkin. En tuntenutkaan oloani niin kurjaksi ja arvottomaksi. Ehkä hän sittenkin oikeasti joskus välitti minusta.

22.9.2007

Xstä ei kuulunut tuon jälkeen mitään. Vastasin hänelle ja kerroin myös ottaneeni yhteyttä maahantuojaan. Kun vastausta ei kuulunut pariin viikkoon, laitoin saman postin hänelle uudelleen kysyen, onko hän saanut sitä ollenkaan. Olen pyöräillyt Xn ja Ruohon asunnon ohi (en mitenkään kyttäämistarkoituksessa), joten tiedän heidän olevan kotona. Myös Xn perhe elää tässä luulossa. Eli luulisi sähköpostin löytäneen oikean silmäparin eteen?

Samsungilta tuli tosin vastaus tänään. Heidän huoltonsa vaatii ehdottomasti kuitin. X väitti postissaan, etteivät vaadi. Välitin postin suoraan Xlle. Katsotaan koska kuuluu vai kuuluuko ollenkaan. Kohta olen jo niin kypsä tilanteeseen, että Xlle soittaminen tuntuu jo ihan hyvältä vaihtoehdolta.

27.9.2007

Oho. Xltä tuli sähköposti, jossa hän lupasi tehdä lähetteen huomenna ja laittaa tulemaan. Huomenna. Miten usein kuulinkaan tuon sanan hänen suustaan ilman, että oikeasti tapahtui mitään ainakaan puoleen vuoteen. Saas nähdä kuinka nyt käy. Usko ei oikein tahdo riittää.

28.9.2007

Oho (part II)! Sain lähetteen. Nyt vaan selvittämään Samsungilta, huolivatko sen kanssa koneeni takuuhuoltoon. Kuittiahan ei siis vieläkään ole. No, eipä X voinut tietenkään olla samalla näpäyttämättä minua eräästä vanhasta jutusta, jonka takia sain hetkeksi ylimääräisiä sydämentykytyksiä ja aiheen soittaa pari paniikkipuhelua siskoilleni.

15.10.2007

Vein boxin huoltoon. Lähete kelpasi - ainakin toistaiseksi. Olen kuitenkin skeptinen ja siksi ajattelen, että vastaanoton mies ei vaan huomannut paperissa olevaa Lähete-sanaa Kuitti-sanan sijaan.

17.10.2007

Hain boxin huollosta (hämmästyttävän nopeaa toimintaa). Kaikki meni hyvin, huoltokulut menivät takuuseen. Jokohan tämä olisi vihdoin ollut viimeinen kerta, kun minun täytyi hoitaa Xn kanssa jotain asiaa?